Doprava na Maltě je pro středního Evropana poněkud záludná.
Jezdí se tu totiž vlevo, a tak na řízení si tu kromě místních troufnou jen
angličtí turisté. Síť silnic je na Maltě hustá, značení je typicky jihoevropské
a místní názvy jsou pro turisty více či méně nevyslovitelné. Styl řízení je chaotický, ale větší škody na
zdraví jsme nikde neviděli, když už, tak jen plechy.
Další možností dopravy pro cizince jsou turistické busy. Místní cestovní
agentury nabízení různé půl či jednodenní výlety s průvodci. Existují tu
takzvané „hop on, hop off“ busy. Doubledeckery brázdí ostrov po daných okruzích
a turisté mohou vystoupit a nastoupit na označených zastávkách. Busy jezdí
každou půlhodinu a jednodenní jízdenka na jeden okruh stojí 15 euro na osobu.
Jízdní řády existují, ale autobusy podle nich
jezdí jen orientačně. Na každé zastávce
by měl být jízdní řád, skutečnost je ovšem taková, že ten aktuální je vyvěšen
pouze na těch hlavních. Někde je starý, někde žádný, někde třeba informace, že
autobus linky 123 tu už nezastavuje a autobus linky 124 tu bude zastavovat za
měsíc. Cestujícím tedy nezbývá než se postavit na zastávku a vyčkávat, zda
jejich linka pojede a házet si korunou, zda zastaví či nezastaví. Čísla linek
nám taky zůstala záhadou. Na hotelu jsme si vyžádali mapku s plánem linek,
ale v průběhu týdne jsme zjistili, že některá čísla nejezdí tam, kam je
napsané na mapce nebo nejezdí vůbec. Naopak v reálu jsme jeli linkou,
která na plánku nebyla. Prostě cestování linkovými autobusy chce dostatek času
a pevné nervy. My jsme to prostě pojali tak, že jsme na nějaký autobus nasedli
a doufali, že nás doveze na zajímavé místo.
Když už autobus přijede, není vždy jisté, že všechny
čekající pobere. A tak se nám stalo, že při výletu do hlavního města bylo lepší
jet 20 minut na konečnou úplně jiným směrem, než jsme potřebovali, tam přestoupit na tu samou linku a jet zpátky
až na konečnou v hlavním městě. Dvě zastávky od konečné už lidé stáli
v uličce a o další dvě zastávky dál autobus už zastavoval na znamení pro
výstup a nové cestující nebral. My
předtím stáli asi na osmé zastávce…
Vystupování je také zajímavé. V některých autobusech
fungovaly informační tabule o další zastávce. V těch jde vystoupit ještě poměrně
přesně. Jinak se vystupuje tak nějak
instinktivně – člověk se zeptá místních, řidiče, kouká z okénka na
přibližující se pamětihodnosti nebo se snaží pochytit jména zastávek.Dřív se tak také jezdilo, řeknete si, ale tady je ten problém, že všechny zastávky jsou "na znamení". Takže když nezazvoníte na řidiče dostatečně včas, jedete o kilometr dál.
A příště se dozvíte, kam jsme se autobusem na Maltě podívali.
Žádné komentáře:
Okomentovat