14.7.08

Český řidič, mexický déšť


Možná si po přečtení titulku řeknete, že už jsem asi úplně neschopná řidička, když mě zaskočí i déšť a ještě o tom chci psát na blog. Vy, kdo mě znáte, víte, že řízení opravdu není moje záliba, ale řízení v období dešťů v Mexiku je zážitek. I pro zkušené řidiče.
Nejdřív si ujasníme meteorologické pojmy. Období dešťů je v Mexiku od konce května do konce září. Neznamená to ale, že prší pět měsíců v kuse. Ráno je většinou sluníčko, okolo druhé se zatáhne a mezi čtvrtou a šestou odpolední začne pršet. Pořádně. Žádný evropský letní deštíček, ale leje jako z konve. Někdy leje hodinu, někdy dvě, někdy celou noc. Tak si jen představte, jaké je to na silnici.

Mexická města všeobecně nemají moc zavedenou kanalizaci, když zaprší, tak na většině míst teče voda po silnici, vedle silnice, prostě nejkratší cestou dolů. Problém nastává, když to nejnižší místo je zrovna na silnici. Po dešti není proto problém narazit na polozatopené úseky silnice, kde se auta musí brodit krokem (lepší varianta) nebo je rovnou objet (horší varianta) nebo se úplně vrátit (nejhorší varianta). Někdy se taky stane, že voda silnici podemele a ta se utrhne. Nikoho to moc nevzrušuje, prostě se jede jinudy - do protisměru, po poli nebo sousedovi po dvorku.

Voda samozřejmě taky úspěšně nahlodává ne moc kvalitní asfalt. Už po první velké průtrži mračen se na silnici objevily v asfaltu díry zvané baches (bačes). Po pár takových deštivých dnech se jízda po silnici stává hrou s názvem "vyber si, ve které díře zničíš kolo". Děr je tolik, že se jim nedá vyhnout. Jedné se člověk vyhne, do další spadne. Jde o to, vybrat si díru, která auto pochroumá co nejmíň. Prohrává ten, kdo se nevyhne kanálu bez poklopu.
Defekty na silnici se snaží oficiálně opravovat, ale spíš to dopadá tak, že se zalepí ty nejhorší díry, aby se při dalším dešti udělala další hned vedle. Efektivita a píle nejsou znakem mexických dělníků, takže myslím, že mají o práci postaráno na dalších 50 let dopředu.

Další menší komplikací při ježdění v období dešťů je chování řidičů. Před dírami kličkují všichni, to je jasné. Na nějaké dávání blinkrů při tom není čas. Takže to chce mít oči na stopkách a pozorně koukat, kam jede řidič před vámi. Někdy vám jeho pomůže vyhnout se nejhoršímu.
Svícení v dešti je taky pro mexičany záhadou. Jdou od extrému k extrému - někdo nesvítí vůbec, někdo si v dešti rozsvítí všechno co se dá. Mlhovky tu nemá nikdo, do aut se tu nedávají.

Takže, jestli se v Mexiku řídí šíleně, tak když zaprší, je to šílené ještě víc. Mexičané jsou v ale v klidu, pokřižují se před cestou a on na ně ten nahoře dá zase pozor :-).

1 komentář:

Anonymní řekl(a)...

Tak myslím, že Mexičtí silničáři si vzali vzor v u Čechů. Styl opravování děr je stejný. A tak se rok co rok v létě na D1 ( a i jinde ) opravují stejné úseky. Takže já nesnáším paradoxně nejvíc jízdu v létě..sice suché silnice a všude uzávěry...a auto "zaflákané" od štěrku a asfaltu z "nově" opravených silnic :-(