18.8.09

Porod po mexicku

Tak už má naše rodinka 4 členy. Malá Emma se narodila druhou srpnovou sobotu a já tady můžu popsat její příchod na svět. Původně jsem myslela, že srovnám porod v Čechách a v Mexiku. Jenže tady jsme nakonec rodili císařem v nejlepší nemocnici ve městě. A tu srovnávat s okresní nemocnicí, kde jsem prožila první porod, nelze. Tedy co do vybavení. Průběh porodu taky nesrovnatelný, protože to každé bylo úplně něco jiného. Co ale srovnávat lze, je lidský přístup.
Když jsme se dozvěděli, že malá je v břiše špatně otočená a tudíž půjdeme na císaře, moc jsme nevěděli, co nás čeká. Na poslední konzultaci před porodem nám ale můj gynekolog vše dopodrobna vysvětlil. Proč udělat císařský řez, jak bude probíhat anestezie, jak samotný zákrok a co a kolik mě bude po operaci bolet. Jeho popis byl stoprocentní a nakonec se taky do puntíku splnil. Prostě psychologický přístup k pacientovi tu mají zvládnutý na jedničku.

pred porodemV den plánované operace jsme nastoupili do nemocnice něco po osmé. Nejdříve nás čekalo papírování ohledně placení, identifikace a podpis papírů na operaci. Po deseti minutách už jsme mířili do druhého patra na pokoj. Maminky jsou na pokoji po jedné. Pokoje připomínají spíš hotel než nemocnici a omluva za to, že na standardních pokojích bohužel nejsou LCD obrazovky nás dost pobavila.
Za pár okamžiků už nastoupily sestry, aby mě připravily na porod. Vše běželo jako po másle. Každý lékařský tým si totiž tu svou operaci rezervuje přesně na čas a platí pak nájem sálu a vybavení. Prostoje se tu netrpí, protože vyjdou pěkně draho.
Na sál mě odvezli samotnou a budoucí dvojnásobný otec zatím šel do lékařské místnosti převléknout se do modrého a sledovat Přátele s doktory. Mě zatím anesteziolog pěkně oblbnul a následně píchnul epidurál. Po celou dobu operace se se mnou přátelsky vybavoval a já, při vědomí jen napolo, jsem vesele konverzovala španělsky s operačním týmem. Vysvětlit jim, že nevím, jaké příjmení mají vypsat do papírů, když se to u nás liší podle pohlaví, byl docela oříšek :-). Gynekolog mě průběžně informoval o tom, co probíhá za plentou. Až najednou mi ukázal naši malou a bylo hotovo. Následovalo velké focení všech přítomných s novým přírustkem. A mě u toho zašívali, štepovali a vyšívali. Hotovo.
uz s Emmou
V nemocnici jsme byli jen dvě noci. Dlouhé polehávání na posteli se tu netrpí. Ano, po císaři tu můžete zůstat týden, jako v Čechách, ale pak musíte taky šáhnout pěkně hluboko do kapsy. Celé ty dva a půl dne se o mě i malou vzorně starali. Každou chvíli někdo přišel, aby se zeptal, jestli je všechno v pořádku a jestli něco nepotřebuju. Všechen personál byl moc milý a jen mi opakovali, že si mám odpočinout a nabrat síly. S tím jsem se při českém porodu nesetkala. Tam to bylo samý zákaz, příkaz. Musíte kojit! Zvážit dítě! Nepřibírá, jak to kojíte? Sprchovat! Nejíst tohle, nejíst tamhleto... atd. atd.

A nemocniční jídlo? Každé ráno přijde nutriční poradkyně a podle diety odrecituje menu. Většinou nabídku ze dvou druhů od každého jídla - snídaně, polévky, hlavní jídlo, zákusek, večeři. Druhý večer se ještě servíruje tak zvaná Gala večeře pro dva. Je myšlena jako oslava narození dítěte pro rodiče a má čtyři chody. Po vlastní zkušenosti musím říct, že steak má příznivý vliv na tvorbu mateřského mléka :-))). A co bylo v Čechách? Pět dní bramborová kaše, hlad jako vlk a mléko žádné.

Teď už jsme týden doma, všechno se hojí bez komplikací, malá přibývá na váze a celé dny prospí. Prostě porod po mexicku pro mě byl, i přes bolest, docela příjemnou záležitostí. Asi proto, že jsem měla špatnou předchozí zkušenost a očekávala jsem to nejhorší a pak byla pouze příjemně překvapená.

3 komentáře:

Karel řekl(a)...

Ahoj, rad bych doplnil clanek o svuj postreh jakozto Otce u porodou neb jsem byl u obou. A verte mi, je co srovnavat. A to jak v CR tak v Mex. (Mira mi urcite porozumi:-)

Pro mne bylo zajimave srovnat:
Pristup lekaru k otci behem porodu

Mexiko: Doktori se mnou jednali pratelsky, docela jsme si pokecali, no a pak se slo operovat. Otazky, ktere jsem jim pokladal mi hned zodpovedeli, zeptat se na neco nebyl zadny problem.
Je to zvlastni, ale necitil jsem se jako rusivy element, prave naopak.
Jednim slovem: otevrenost.

Cesko: Mam pocit , ze otec je prave ten rusivy element. Vzpominam si ze lekarsky personal se mne pouze otazal zda-li mam penize za sluzbu "Otec u porodu". pak s napetim sledoval jestli to se mnou sekne. Otazky jsem nepokladal zadne, nebot dlouho jsem byli na sale sami tudiz nebylo se koho ptat. Jednim slovem frustrujici.

Zaver: Porod v Mexiku neni urcite levna zalezitost. Je videt kolik co stoji a to presne do detailu. Na druhou stranu citili jsme se jako zakaznici , kteri si za sve penize dostavaji profesionalni sluzbu s profesionalnim pristupem.
Nevim, jestli se to da v Cesku pochopit.Preci jen to vypada,ze dulezite je mit ceske zdravotnictvi zadarmo nez mit zdravotnictvi na urovni.(nemyslim technicke) No, mozna ze se mylim ;-)!?

Anonymní řekl(a)...

Ja ja, richtig! Ja muzu mluvit jenom za matku u porodu ;-), ale je fakt, ze ted furt jenom premyslim, jak to zaonacit, aby se druha ratolest mohla nahodou narodit taky v MX. A pote, co jsem minuly tyden navstivila kamaradku v budejovicke porodnici, dvojnasob. Eri

Zlejsek Mirous řekl(a)...

Taky si přídám, plný souhlas s Kájou. V MExiku se snažili úplně všichni, aby porod byl pro nás jen a jen příjemná vzpomínka. Je potřeba říct, že až potom, co si stáhli z karty zálohu (což mě stálo chvilku napětí, když anijedna ze tří karet nefungovala :-). Ale nakonec i ČR svým způsobem za tohle všechno platíme. Rozdíl je v tom, že tam jsme byli klienti, tady jsme vždycky jen pacoši ("A ještě buďte rádi, šak to máte zadarmo, né?" aneb "bezplatná" péče pro všecky. Samozřejmě i tady budou vyjímky, ale já můžu (za otce) porod v Mexiku jen doporučit ;-)